Jag går alltid i fientligt läge när jag slår numret till
försäkringskassan. Det ligger liksom ett djupt förakt mot deras system och alla
olika bud jag får höra när jag frågat efter beslut, blanketter eller helt
enkelt vill veta vad som gäller. Så jag har skaffat e-legitimation och bank-id
så att jag ska slippa prata med dom och kan sitta och svära åt dom framför
datorn istället. Det är lite trevligare för alla, utom för Nille som får lyssna
på mina påhopp efter jag loggat in och ska börja ändra eller planera
föräldrapenning tillexempel. Men igår var jag tvungen att prata med någon, för
jag vill inte gärna göra fel på blanketter eftersom det alltid innebär merjobb
och ännu mer svordomar. Så, för det första kan jag numret utantill vilket
verkade imponera på Nille, tragiskt egentligen. Kan ju tilläggas att jag knappt
kan mina barns personnummer, för så värdelös på siffror är jag. Då får ni
kanske en uppfattning över antalet samtal som ligger till grund för mitt
förakt.
När man ringer får man alltid prata med deras fula datoriserade snubbe, och
denna mannen är efterbliven. Antingen hör han jäkligt illa eller så har han
feta issues mot skåningar, troligtvis både och! På upprepade frågor om
"han" har "uppfattat dig rätt" så svarar jag "jaah"
eller "nääh", varpå han förtydligar för mig att jag ska "svara
BARA Ja eller Nej". Alltså får jag göra mig till åtlöje och slå till med
en fånig stockholmsdialekt och stryka "ditt
jävla stolpskott" från meningen. DÅ
funkar det och jag kopplas till fel telefonkö. Men det bryr jag mig inte om
för de kan ju oftast ändå inte svara på mina frågor.
Man kan även gärna uppge
sitt personnummer (med tio siffror) så kan de hjälpa en snabbare! Jag avskyr
matte och siffror och att då begära att jag ska behöva räkna ut hur långt mitt
personnummer är INNA.N jag talar väcker starka stress och ångestkänslor inom
mig och jag kastas tillbaka till gymnasietiden och de nationella proven i
Matematik. Fast, vid det här laget har jag fått höra det så många gånger så jag
vet faktiskt redan att jag ska skippa de första två siffrorna och att mitt
fulla personnummer är 12 siffror. DET kan jag numera, men det hör hur som helst
inte hit, det är bara ytterligare en faktor som gör mig irriterad när jag
ringer. Men, för att återgå till deras uppmaning "..så kan vi hjälpa dig
snabbare", för det första spelar det ingen roll för de kan aldrig hjälpa
mig, och för det andra så hade jag kunnat rabbla vilka jävla siffror som helst
för när jag väl kommer fram i kön ber de mig ändå att rabbla mitt personnummer
på nytt. Suck! Så igårkväll när jag insåg att jag skulle behöva ringa till dom
började ilskan bubbla redan innan jag slagit numret. Men när jag kom fram fick
jag prata med en man som måste vara försäkringskassans inhyrda Mark Levengood,
för han lät precis som honom. Det är ju omöjligt att vara arg på en sådan
människa. Han gav mig svar och väntade tålmodigt på att jag skulle komma ihåg
allt jag tänkt passa på att fråga om som jag såklart glömde bort sekunden efter
jag hörde hans röst. Jag önskade honom till och med en fortsatt trevlig söndagskväll! Det spelar egentligen ingen roll om han gav mig rätt svar
eller gjorde mig mer förbryllad, jag kunde i alla fall fortsätta kvällen på
relativt gott humör! Tack Mark!
Nätterna har varit ganska tuffa den senaste veckan. Loke somnar bra i sin
nya säng och kommer inte upp hundra gånger längre, men han har börjat vakna på
natten hela tiden igen. Viking har också sovit sämre och det kan han göra i
perioder, men det är drygt när de håller på tillsammans och dessutom väcker
varandra gång på gång. Men inatt vaknade de max 5 gånger och sov dessutom
längre än till 5:30. Loke kom faktiskt in och väckte mig med
blöta pussar (och ett gäng skor?!) först 7:15. Underbart! Viking sov vidare
till 7:40 vilket också det är ett litet mirakel. Man är väldigt tacksam för
varje extra halvtimme man får sova och ännu bättre när man är inställd på att
INTE få någon sömn. Det är fan bättre än ett dubbel-Twix!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar