tisdag 22 augusti 2017

Förändringar & en Bullet Journal.

Jag vill inte känna stress när jag öppnar ett nytt dokument för att skriva. Ändå är det det jag gör. Press. Krav. Hinder jag själv sätter upp och som inte skapar något annat än jobbiga känslor för mig. Så onödigt. Likväl sitter jag här och försöker att skriva ihop mina tankar ändå. Igen. Som så många gånger förr. För jag vet ju att det hjälper.
Det händer så otroligt mycket just nu. Livet håller på att förändras igen. Det är vi själva som står för valen, men mycket lite vet vi om det är rätt. Allt vi kan göra är att prova. Chansa. Leva. Lära oss.
Vi har sålt vårt hus. Det gick fort. Det var spännande och det var roligt. Det var också oerhört kämpigt. Tidsmässigt, fysiskt och psykiskt. Att få allting att gå ihop rent praktiskt med barn och katter och tider som ska passas. Men det gick och vi var ett himla bra team, om jag får säga det själv. Vi arbetar väldigt bra ihop under tidspress, åtminstone när vi har ett tydligt mål. Vi har lärt oss den hårda vägen. Att överleva tillsammans efter att ha förlorat ett barn är nog den tuffaste och svåraste vägen man kan vandra. Den stigen leder vidare, livet igenom, och det är ett aktivt arbete att försöka hålla sig kvar. Båda två. Tillsammans. Men prövningar ställs alla människor inför och det är aldrig en garanti att man orkar igenom dom. Istället försöker jag att vara tacksam över alla de små stegen på vägen.
Jag har ångest över flytten. Det känns extremt overkligt, skrämmande och oroligt. Det är främst vi, jag och Nille som måste anpassa oss. Barnen kommer ha det bra. De kommer vara tryggare, det är det som är det viktiga. Det är på grund av barnen som vi väljer att röra på oss. För deras framtid. Visst finns där en längtan inom oss båda två också, ett sökande efter något annat. Jag hoppas att det är detta. Att vi har hittat vad vi letat efter. Att vi båda två kan känna lugn i själen och få den nystarten vi så mycket behöver. Allting i huset har med Freja att göra. Något, som Nille påpekade, kunde kännas skönt med en flytt. Att få börja om. Minnena har vi ändå med oss, men vi behöver inte bo kvar i huset där allt trauma har inträffat. Han har rätt. Vi kommer även att göra oss av med bilen. Den bil vi köpte när vi väntade henne. För att kunna få plats med tre bakåtvända stolar i en och samma bil. Den bilen fick vi aldrig fylla. Den bilen blev också en påminnelse om vad livet tagit ifrån oss. Jag hatar den bilen. Jag hatar att Balder och de andra barnen får åka i den, men inte hon. Orättvisan bränner.

Viking har börjat förskoleklass. Han är så stolt. Han älskar det och har fått fler nya vänner. Loke är hemma med mig till mitten av september, sen ska han få komma tillbaka till dagis tre dagar i veckan. Jag tror det blir bra. Jag är fullt sysselsatt dagarna igenom. En dag som idag har jag försökt skingra tankarna genom att städa och bocka av flera punkter på min lista. Med barnen i släptåg. Vissa dagar är bara mörka. Man vaknar med en tyngdkänsla i bröstet och det känns som att man inte får luft. Dessa dagar gråter jag för ingenting, hela tiden. Jag tror att jag behöver dessa dagar. Det är svårt att få utrymme till sorgen i vardagen, att låta den ta plats. Även om den är där ändå, alltid. Så blir det nog så, att vissa dagar blir svårare. De dagar då bägaren är full. De dagar får jag bryta ner sysslorna till beståndsdelar, eftersom allting känns som berg som ska bestigas. Men det går. Det är svårt, men det går. En timme, en minut, en sekund i taget.

Jag har börjat med Bullet journal. Jag blev tipsad om det av en annan änglamamma för ett drygt halvår sedan, men tog aldrig tag i det då. Nu blev jag påmind av en väninna att jag borde göra en BuJo, som det kallas. Så, jag läste på lite och googlade bilder samt kollade en hel del youtube klipp. Nu är jag fast. Det är ett verktyg för mig. När huvudet är fullt med tankar kan min BuJo hjälpa mig med att få ihop allting. Få det nerskrivet. I listor, i tabeller eller i bild och text. Vad som än passar för mig. Jag väljer själv, jag skapar själv och får samtidigt en överskådlig blick på hur läget ser ut. Just nu. Eller om en månad fram. Som sagt, man väljer själv hur man bygger upp sin BuJo och vad man har i den. 
Tidformera som jag har beställt min bullet journal ifrån beskriver ämnet såhär: "Bullet Journal är en metod där du använder papper och penna och samlar anteckningar, att-göra lappar, kalender och hela hjärnan på ett och samma ställe."
En av mina vänner fastnade direkt när jag visade henne min, och ännu en annan är på god väg med att börja. Jag tror faktiskt att detta hade passat många utav mina vänner. I alla fall de som är lite händiga, pyssliga och med en skapande ådra i sig. Men även de med kontrollbehov, inga namn nämnda (ni är några stycken). Tänkte dela med mig utav några uppslag i boken, för de som tycker det är intressant.

 Jag köpte en gul Leuchtturm dotted från Tidformera och fick med ett gäng användbara pennor i olika storlekar, samt en linjal för att lättare kunna göra diagram, tabeller och dylikt. Det finns massor med färger att välja bland, men jag vill ha något positivt och glatt (som omväxling, annars kör jag alltid svart eller rosa) så då fick det bli gul. Den känns "glad" på något sätt.


Det första jag gjorde var att hitta ett veckouppslag som jag gillade och som var överskådligt, sen härmade jag det ganska rakt av. Därefter lade jag in en "meny" ruta för veckomatsedeln och även en liten uppföljning på hur barnen uppskattar maten eller ej. Den finessen gillar jag mycket och man behöver inte komma ihåg vem eller vad för maträtt som gick hem hos barnen, för allting finns sparat i BuJo´n. V står såklart för Viking, L för Loke och B för Balder.

Ett annat uppslag som är lite kul är "en rad om dagen" som jag också fått inspiration ifrån andra. Där skriver man helt enkelt en liten rad om dagen under en månad. Det kan vara mysigt att gå tillbaka och läsa något som varit av vikt under föregående månad eller månader. Känslor, tankar eller händelser. Jag har även lagt in en Habbit Tracker, som hjälper mig att få en överblick över en del vanor och eller ovanor. Man ritar helt enkelt i den rutan som finns under respektive datum i månaden, när man har gjort något i Trackern. Till exempel veckohandlat, badat barnen eller ätit skräpmat. Man väljer själv vad man vill följa upp.

Habbit trackern för augusti är inte ifylld från start eftersom jag började med Bujon i mitten av månaden ungefär, därför ser det lite konstigt och tomt ut i början.

Dessa två listor kommer jag att ha mycket användning för. Dels min Online order list, där jag kan hålla reda på vad jag beställt online och om jag har betalt det. När det sen är levererat bockar jag bara av i listan att jag fått prylen. Vi beställer en hel del småsaker ifrån wish och aliexpress och det tar tid innan sakerna dyker upp. Ofta har man glömt bort att man beställt något och där tror jag att denna listan kan vara till bra hjälp så att ingenting missas.
Den andra listan är inför jul och födelsedagar. Mina barn fyller år i Oktober, november och december och det blir en hel del paket under hösten som ska kommas ihåg samt delas upp mellan födelsedag och jul. Detta är alltid så jobbigt att hålla koll på, så denna lista kommer jag garanterat ha mycket hjälp utav. I den ena rutan skriver jag upp saker som jag kommer på eller som barnen önskar sig (sådant jag tror att jag kan komma ihåg i huvudet, men sällan gör). I den andra rutan skriver jag in det som vi har inhandlat och vad det kostade. Sen flyttar jag över alla inköpen successivt till rätt barn och rätt kategori allt eftersom. Då blir det mer överskådligt och jag behöver inte få dåligt samvete över att någon av barnen får mer eller mindre när de t ex fyller år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar