söndag 12 augusti 2012

Äggröra och knäppgökar!


Trött. Fick sova till 07.20 imorse och det är ju verkligen sovmorgon jämfört med att vakna kl 6.00. Natten var dock ett helvete. Viking vaknade flera gånger och gnydde eller grät, så utvilade var vi inte trots den dryga extra timmen vi fick sova på morgonen. Han var dock väldigt mysig imorse och väckte mig med ett gäng riktigt blöta kyssar i ögat och i näsan. Sedan smackade han med handflatan i pannan på mig och all saliv stänkte. Ja, det var verkligen sådär slabbigt och förfärligt som jag beskriver det. Dock får man vara tacksam för de kyssar man får av honom, för det är inte alltid han vill dela med sig.

Gjorde äggröra och bacon till frukost. Det gör vi ibland för att lyxa till det när vi båda två är hemma och går upp samtidigt. Kvalitetstid sådär på morgonkvisten. Jag är väldigt petig när det kommer till ägg. Lite smått sjuk i huvudet faktiskt. När man knäcker ett ägg så sitter där ofta två vita, klumpiga trådar på vars sin sida om gulan. Detta vita har jag mer eller mindre fobi mot. Klarar inte av det. Vet knappt vad det är men äcklas något otroligt över det. Därför måste jag alltid pilla bort de vita trådarna. Med andra ord tar det ganska så lång tid för mig att göra äggröra, eftersom det innebär att knäcka 4-5 ägg och hälla i en dl grädde! Gott blir det i alla fall.
Jag nämnde för Nille att det nog är dags att dammsuga igen. Han sa att det kunde han göra. Blev smått förvånad över hans engagemang och välvilja till att städa lägenheten och frågade honom om det. Han utbrast ganska snabbt att han tänkte en sak i huvudet ”att dammsuga kan Lova göra” som sedan blev avbrutet av att munnen sa något helt annat. Hans mun har ett eget liv, vilket jag kan styrka med hans kommentarer när han precis har vaknat. Imorse när vi fortfarande låg kvar i sängen så frågade han mig tex om jag hade gjort en boll till honom!? What? ”Nä”, svarade jag, ”vill du att jag ska göra en boll till dig?” ”Nej, det går nog bra”, svarade han. Kort därefter sa jag till honom ”ska vi inte ta och gå upp nu?” och han svarade förvånat ”men vi vet ju inte hur vädret är?!” Hm… vi är nog smått sjuka i huvudet båda två.

Påbörjade nytt pyssel igårkväll. Klippte ut små kvadrater av alla tyger jag har och overlockade kanterna. Tänkte göra hål med öljettverktyg och sätta alla tyglappar i en metallring. På så vis har jag hela sortimentet samlat. Detta underlättar när jag ska köpa nytt tyg i butik och enkelt kan kolla på lappringen vad jag har hemma och vad som passar ihop med det nya. Kan också använda den när någon vill att jag ska sy babykläder till dem då de själva kan se och välja vilket tyg de vill ha plagget i. Hann dock inte göra färdigt alla lapparna för maskinen protesterade och jag var på tok för trött för att orka fixa den.

Tänkte kort nämna också att jag lagt till en funktion som heter ”Reaktioner” längst ner efter varje inlägg här på bloggen. Där får ni läsare gärna kryssa i vad ni känner angående respektive inlägg. Om ni tex tyckte läsningen var intressant osv. Blir kul för mig att se och gör att jag vill fortsätta utveckla mitt skrivande.

2 kommentarer:

  1. har för mig att de vita strängarna är ungefär som människans navelsträng :) (heter äggsnodd)

    SvaraRadera