onsdag 12 september 2012

Pinsamt!



Ringde Greger Sy i Malmö angående overlocken. Jag hann inte mer än presentera mig så visste han vem jag var och vilken maskin och modell jag hade. Imponerande då jag faktiskt bara har träffat honom vid två snabba tillfällen. Snacka om bra kundservice. Vi gick igenom en del på telefon, men allting han föreslog hade jag redan gjort eller testat och ändå blev inte sömmen fin. Fick åka dit med den och fick den pinsamma förklaringen att nålen som inte används måste plockas bort när man går ner från 4 till 3 tråds-söm. Det var alltså så enkelt. Beklagade mig lite över att det faktiskt inte står någonstans i manualen att man måste ta bort den ena eller andra nålen, och jag har lusläst den. De höll med och kunde bara instämma att det var för dåligt att det inte stod skrivet där. Jag verkade i alla fall inte vara den enda som gjort det misstaget. Kände mig lättad samtidigt som jag blev lite smått irriterad igen över all tid jag lade ner kvällen innan. Där kunde jag ha suttit och vridit på inställningarna bäst fan jag ville men det hade ju aldrig blivit bra på grund av den där nålen. Suck. Men, nu är problemet löst och maskinen spinner fint igen.

Vad värre var är min rygg, som tydligen är full med taskiga broskknutor. Moster knådande och tryckte. Jag spände och höll andan. Handlade inte så mycket om belastningen utan mer om att jag spänner mig. Har ju varit ganska mycket som hänt på sista tiden så är kanske inte så konstigt egentligen. Fick råd om att försöka slappna av i axlar och lite ställningar att ha i sängen. Det där sistnämna låter fruktansvärt fel, men det handlar alltså om hur och var jag placerar kudden för att uppnå mesta möjliga avslappnade läge för musklerna. Ska börja med att köpa en ny kudde och skrota de gamla. Fick syförbud för kvällen men kunde ju inte låta bli att sy ihop sista sömmen på dregglisen. Gick snabbt och smidigt. Till baksidan använde jag ett varmt fleece tyg och för enkelhetens skull sydde jag fast kardborreband till knäppningen. Kanten närmast halsen vändsydde jag så att sömmen blev på insidan och inte kan skava mot halsen. Tror knappast att sömmarna på de dregglisar jag sytt tidigare skaver, men det kändes på något sätt ändå bekvämare såhär. Upp till bevis imorgonbitti!
Lite komiskt angående tygvalet var att precis efter jag ritat upp och klippt ut framsidan på dregglisen i uggletyget, så fick jag en förfrågan om att sy matchande muddbyxor och tröja i samma tyg. Hoppas bara nu att tyget räcker åt båda plaggen. Ska bli kul att sy setet, tror det kan bli riktigt fint. Dregglisen blev ju snygg i alla fall, eller vad tycker ni?


Elin kom på besök och vi drack många koppar kaffe. Hade trevliga pratstunder som blev avbrutna upprepade gånger av Viking. Imorgon kommer hon och Sebastian hit och passar lilleplutt en stund på förmiddagen så att jag får lite egentid. Har inte bestämt mig ännu för om jag ska sy eller riva tapet. Bör göra det sistnämnda så att vi får färdigt där någon gång. Båda två är i alla fall hemma denna helgen, så får väl lägga energin på det rummet så mycket det bara går då. 

Viking hade kul med att vandalisera i min pysselhörna.
Min väninnas syster som är gravid har blivit inlagd på sjukhuset nu. Hennes vatten hade gått för någon dag sedan och hon har två månader kvar i sin graviditet. Kommer förmodligen att åka och hälsa på henne i helgen och då tar jag med presenten så blir hon kanske lite glad. Allting verkade vara bra med bebisen i alla fall, men hon får kortison så att bebisens lungor ska skynda på sig och utvecklas eftersom hon kommer att föda för tidigt. Genom att klicka här kan ni se setet som hon ska få.

2 kommentarer:

  1. Heter stället verkligen Greger Sy :P?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det gör det faktiskt! Han heter Greger så... ;)

      Radera