onsdag 26 september 2012

Stackars liten!


Hade massor att skriva och berätta om. Framförallt om alla fina människor jag träffade under gårdagen. Men det får bli en annan gång. Detta får bli kort. Viking är mega förkyld. Har hostat sig igenom två nätter, men inatt var absolut värst. Har väckt sig själv och oss minst 2-3 gånger i timmen under hela natten. Ringde vårdcentralen och satt i kö i 27 minuter imorse. Fick prata med en sjuksköterska och hann i princip bara berätta om hans symtom sen bröts det… Fan! Var så fruktansvärt arg och lilleplutt var så ledsen och sjuk. Ringde upp igen och hamnade självfallet längst bak i kön som dessutom nu fyllts på. Gav upp och lämnade mitt nummer så att de kunde ringa upp mig istället. Viking behövde sin mamma varje sekund och då ville inte jag sitta i telefonkö. De ringde upp ett par timmar (?!?) senare, men tack och lov så fick vi en akut-tid på eftermiddagen i alla fall. Visade sig att han hade massvis med slem i lungorna och hosta, samt öroninflammation i båda öronen. Stackars liten. Hostmedicin, antibiotika och febernedsättande är det som gäller nu. Fick smått panik ungefär en timme efter vi lagt honom då tempen hade stigit till 40.0 grader trots att han fått alvedon. Har sett för många skräckfilmer där småbarn fått feber och dör på grund av den. Är verkligen livrädd för feber. Känner mig hjälplös då jag vet att feber kan pendla hur som helst, upp och ner, men med risk för att jag varken kan eller hinner påverka den innan det är försent. Ja, det är kanske lite knäppt och ganska osannolikt, men det är en skräck jag inte kan se förbi. Fick i alla fall total blackout och ringde sjukvårdsupplysningen. De sa att vi skulle testa ge honom Ipren också, vilket vi såklart inte hade hemma. Så Nille fick snällt gallopera iväg till malmborgs och köpa, dit jag i förväg hade ringt och kollat upp att de hade. Lär bli en jobbig natt... bara hoppas av hela mitt hjärta att plutten mår bättre imorgon. Gör så ont att se honom såhär.  Febrig och trött däckade han på pappas arm.


3 kommentarer:

  1. Krya på dig Viking! Hoppas ni alla 3 får sova i natt.
    Kram Sara & Gustav

    SvaraRadera
  2. Åh stackars stackars liten!! Ni finns i mina tankar, jag förstår oron du känner Lova. Krya på dig Viking!
    Kram Anna S

    SvaraRadera
  3. Åh, låter verkligen jobbigt för er lille! Förstår oron hos er. Krya nu!
    Mvh Emma

    SvaraRadera