fredag 14 december 2012

Bröstkakor, pepparkakor och en Viking som fyller 1 år!

Idag fyller vår älskade Viking 1 år! Helt otroligt vad tiden har gått snabbt, på gott och ont. Det första halvåret tyckte jag inte var särskilt kul om jag ska vara ärlig. Jag hade ganska mycket blandade känslor över hela den här ”bli förälder” grejen. Det var inte alls så som folk beskrev det eller som man kunde läsa i böckerna. Nä, det var nästan som om jag gick och väntade på att livet snart skulle gå tillbaka till det vanliga, så som det var innan vi fick barn. Naivt. Det är ett livsåttagande att skaffa barn, det visste jag också, men ändå kändes det så. Som om det var en dröm jag snart skulle vakna upp ur. Nu är jag i alla fall ute ur drömmen och har kommit in i ”mammarollen” rätt bra. Men egentligen är det väl inte så konstigt om det är svårt att acceptera att man blir förälder? Eller om det i alla fall tar lite tid? Allting är ju omvälvande och ställer saker och ting på sin spets. Massor förändras, och de där nio månaderna som alla tjatar om att man har för att förbereda sig på, de är i det stora hela totalt meningslösa. När barnet väl är fött är ändå ingenting som man trodde och allting förändras i ett ögonblick. Inte successivt under nio månader… vilket hade varit toppen. Mitt liv förändrades ganska mycket tyckte jag, och det är först senare som jag har börjat njuta av det.
Så, för att fira att Viking blir 1 år, så ska Nille och jag åka till Brösarps Gästgivaregård för middag och övernattning. Vilket utomordentligt bra sätt att ta tillvara på varandra och glädjas över något fantastiskt som bara vi har skapat. Viking ska vara hos sin mormor och morfar vilket han säkert inte har något emot. Vi har blivit bjudna på detta av Nilles nya chef, annars hade vi nog aldrig haft råd. Vi kommer att fira Viking ändå, fast vi får skjuta på det en dag. Men vad gör det egentligen? Han är ju bara 1 år. Vår lilla Rally-Kalle!


Bakade pepparkakor häromdagen med Elin. Pepparkakor som blev pusselbitar, igelkottar, dalahästar, fladdermöss och dinosaurier. Mysigt bakpyssel där stor del av energin lades på dekoreringen. Vi hade olika färger kristyr, strössel, pärlor, hjärtan och blommor. Allting ätbart förstås. Hela hemmet luktade pepparkakor och julstämningen började infinna sig. Blev en hel del gjort. Vem hade inte velat äta dessa? Haha!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar