söndag 7 december 2014

Bildbomb, Renovering & Hotellkärlek!

Nyss kommit hem från en kväll på hotellet. Julfika med mina finaste kollegor i frukosten. Helt fantastiskt skönt att komma iväg hemifrån, men också att få sitta vid dukat bord med helt underbara tjejer. Som jag saknat. Hela känslan av att vara där, det känns så hemma på något sätt. Tryggt, trevligt och familjärt. Söta Louise skulle klappa och mysa med magen förstås. Hon känner knappt igen mig när jag inte har mage, känns som att det säger en del om vad jag sysslat med de senaste åren, haha.
Vi spelade julklappsspelet och jag ska erkänna att det var första gången för mig. Det var riktigt roligt och det blev många skratt och paralleller mellan bananfodral och huruvida man är oskuld eller inte. Dessa tjejer alltså, jag älskar er!
Finaste Pernilla hade fixat och stått i från klockan fem på morgonen och det syntes bland annat på all fika som fanns. Lussebullar, cornflakes-choklad-påhitt (som var äckligt goda), lakrits i guldchoklad, risgrynsgröt, grädde, olika sorters sylt, vanilsockerblandning, pepparkakor, ostar och kex, glögg, julmust och självklart hade hon även beställt hem en massa Kalvin. Underbart! Nu hoppas jag bara att barnen får dagis i tid denna gången så att jag hinner gå tillbaka och jobba lite till våren innan krabaten kommer. Jag behöver det om jag ska orka bli hemma så länge till. Några har tyckt att det hade varit bättre om jag blivit hemma fortlöpande istället för att komma tillbaka mellan mammaledigheten, men det är inte vad jag önskar. Det ska vara kul att vara mammaledig, men just nu kan jag känna mig ganska less på det. Jag känner mig även till viss del berövad. Berövad på min tid med Loke. I och med att Viking inte gått på dagis denna tiden så har jag varit hemma med båda två och alltså inte fått samma kvalitetstid med Loke som Viking fick när det bara var honom. Svårt att förklara, och jag vet förstås att det är omöjligt att ge andra barnet exakt samma uppmärksamhet som första fick, för de är ju trots allt två nu. Men, emellanåt tycker jag att det är lite synd. Synd om Loke och även synd om Viking. Han frågar ofta på morgonen om vi ska till dagis. Han saknar det och det gör ont i mig att jag tagit honom ifrån det. Även om det var för det bästa i och med flytten. Försöker att se det positivt också. Loke lär sig en hel del av storebror och de två har varandra hela tiden.

Vi har julpyntat en massa i huset. Julgran, gardiner, stjärnor och ljusslingor. Jag har inte mycket tomtar och prydnader, men däremot älskar jag alla ljusen. Njuter så mycket jag bara kan. Lussebullar får jag baka var och varannan dag för här finns några riktiga bull-monster i denna familjen.

 
 

Måste visa denna bilden som jag fick skickat till mig från ett gäng mammor i Veberöd. Helt fantastisk! Alla dessa bebisar har dregglisar ifrån mig och jag blev så rörd när jag fick bilden att jag nästan började gråta. Dessa hormoner alltså. Men visst är de söta?! Har nu även fått tillstånd att använda bilden som header i gruppen på facebook, ska bara ta tag i det och byta också.


För övrigt så renoverar vi i princip hela nedanvåningen just nu. Det ska bli biorum, matkällare och pysselparadis. Förvånansvärt hur kul det är att lägga pengar på betong och klinker när man gör det för sitt egna hem. I lägenheten var det inte alls samma sak. Vi köpte tex ett nytt dörrhandtag häromdagen, då det inte finns ett enda dörrhandtag i hela huset som sitter fast (men kan bero på att de är original från när huset byggdes) och det var skitroligt att slänga iväg 200 kronor på. Blev ju himla bra och jag längtar tills nästa gång vi åker till Bauhaus för då ska jag köpa ett till. För övrigt är det väldigt praktiskt att vara tillsammans med en man som kan massor inom bygg och såklart all el. Det är ett riktigt "el-hus" vi köpt, där allting måste dras om och bytas och ordnas upp. Vissa knappar tänder lampor på helt fel ställen, uttagen är lösa och ej jordade, det går sladdar och kablar längs golv och tak i princip alla rum. Hela centralen är från stenåldern och behöver bytas och rustas upp. Allt sånt kostar! Man kan säga att Nille har att göra här hemma. Vågar knappt tänka på vad det hade kostat oss att hyra in den tjänsten. Nu betalar vi "bara" för material, och det hade jag inte heller en aning om att det var så dyrt. 
Samtliga rum har behövt putsas och muras, spåra in nya elkablar, ventilationsrör (MED INSEKTSSKYDD denna gången) och plockas av och sättas på element. Det är många fler moment än vad jag någonsin trott. Det är så lätt att bara tänka "det är ju en vägg, lägg på lite spackel och sedan målarfärg så blir det bra". Men icke. Gammal puts och en del fukt i väggarna så bara att riva ner och börja om. Men jäklar vilken skillnad det blivit och lätt värt all tid och pengar. Lätt! Vi är inte färdiga, men har kommit en bra bit på vägen. Nu önskar vi oss bidrag i julklapp så att vi kan köpa Silikat färg att måla källarväggarna med, de som är ytterväggar. Bara en sån sak, att man måste ha "speciell" jävla färg när man målar ytterväggar som är under mark, och såklart ska den vara snordyr också!

 
 
 

Hade även kalas för barnen för ett tag sedan nu (usch, känner det var längesedan jag uppdaterade). Loke fyllde ett år och Viking blir tre år nästa vecka, så valde att slå ihop det. Det blev mycket lyckat och båda barnen sov riktigt gott den natten. Då menar jag rikigt jävla bra! Borde nästan ha kalas lite oftare…

 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar