onsdag 10 december 2014

Morgon vs. Morgon!

Försökte mig på att jämför några smågrejer över hur jag kunde ha det en morgon innan jag fick barn och tänkte att det kunde vara kul att se det i jämförelse med hur vardagen ser ut nu. Ja, livet är ingen dans på rosor direkt, men jag ångrar ändå inget! Är det någon som känner igen sig?

Vaknar utvilad till ljudet av fågelkvitter och solljus som sipprar in genom persiennerna!
vs.
Vaknar till ljudet av två vrålalarm från superpigga, snorhungriga och stirriga småttingar. Sol? Knappast, klockan är endast 5 på morgonen, och jag har redan varit uppe 8 gånger inatt! Skjut mig!

Doften av kaffe som sprider sig i hemmet!
vs.
Doften av två sprängfyllda bajsblöjor, som gärna har kladdat en bit ut på låren! Sprider sig fortare än något annat och slår ut alla andra odörer.

Duscha varmt och länge! Tvåla in sig, bli ren, mjuk och fin!
vs.
En snabbspolning av kiss om man råkar ha otur vid blöjbytet! När var det jag duschade sist?

Stå framför spegeln och sminka sig, smörja in ansiktet, borsta håret, frisyr, lite parfym etc. Finslipning!
vs.
Drar ett finger under varje öga för att ta bort gårdagens smink. Parfymen står och möglar i badrumsskåpet för barn och starka kemiska produkter är tydligen ingen bra kombination. Men visst är det väl charmigare om en unge doftar naturligt än påsperajad tant? Även om ”naturlig doft” omfattar en hint avföring, ett stänk banangröt samt en hel fors av dreggel! Håret tovigt och smutsigt, kanske hinner jag tvätta det ikväll efter barnen somnat, om jag orkar. Om. Jag. Orkar.

Gå igenom garderoben med snyggt vikta, rentvättade kläder och prova ut en outfit som lyfter fram formerna och som får mig att känna mig snygg, sexig och självsäker! Check!
vs.
Rotar i lådorna efter ett par rena underkläder, var är mjukisbyxorna? Innehållet i tvättkorgen har förökat sig ner på golvet, runt sängen och är påväg ut i hallen. Alla kläder spänner och sitter åt, mammafläsket är inte superhett att framhäva kanske. Lånar en t-shirt från Nilles garderob. Snygg, bekväm och självsäker! Check!

Frukost med nybakade bullar, färsk frukt och en kopp rykande kaffe! Läser tidningen i lugn och ro!
vs.
Matkrig! Smör på bordet, golvet, stolarna, i håret och på kläderna. Hamnar något överhuvudtaget i munnen kan man undra? Skrik, tjat, stress, osten lade sig på fel håll (?!) och ett utbrott är ett faktum. Kaffet antingen skållhett eller gårdagens. Sveper en Panodil med ett glas Proviva istället och är redo för dagen. Tidningen ligger under barnstolen och agerar uppsamlare!

Inga barn? Längtan.
vs.
Barn! Ett paradis med ett eget helvete. Lika lycklig som olycklig ibland, men livet har fått en mening och jag skulle dö för mina ungar. Med eller utan smör i håret! Alltid!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag älskar att läsa din blogg men har tyvärr inte kommenterat speciellt ofta (läs i princip aldrig).
    Du är så "äckligt" ärlig och helt underbar att läsa, fortsätt i samma still! :D
    Känner igen mig i listan över "före/efter" trots att mina barn nu är vuxna.
    Kommer så väl ihåg hur det var. :)
    Kram från en sytok

    SvaraRadera
  2. Hejsan Ankan!
    Så oerhört glad jag blir över att höra att du älskar bloggen men också för att du känner igen dig i det jag skriver! ;) Tack snälla för din kommentar, alltid roligt att få veta mer vem det är som är inne här och kikar! :)
    Kramar tillbaka och god jul!

    SvaraRadera