fredag 13 november 2015

Planera föräldrapenning?

In på försäkringskassans hemsida för att anmäla vabb från i måndags. Ibland blir saker försenade, speciellt nu när jag själv är sjuk. Under ärenden står ”Barn” och sedan Frejas beräknade födelsedatum, och en knapp för att anmäla och planera föräldrapenning. Jag har sett det innan, men tänkt att det nog rättar till sig efter ett tag. Ett par månader, ett halvår. I många fall får man söka föräldrapenning för avlidna barn i upp till 90 dagar efter barnets bortgång. Så var det för oss också, men av principiella skäl vägrade jag. Jag var sjukskriven och tänkte verkligen inte ta ut föräldrapenning för ett barn som inte längre levde. Spelade ingen roll om det ena eller det andra var bättre rent ekonomiskt och långsiktigt sett. Jag. Gör. Det. Inte. Kommer aldrig göra det heller. Det är bara så jävla fel. Hur låter det ”föräldraledig till ett avlidet barn”! Fel. Bara så fel.
Så kanske på grund av de där dagarna som jag har avvaktat. Tänkt att det kommer plockas bort ur systemet så småningom ändå, och alla samtal till Försäkringskassan är så oerhört krävande för mig. Speciellt om det handlar om det som rör Freja. Så jag undviker all kontakt jag kan med dom.
Men nu orkade jag inte mer… ringde upp och placerades i kö. Efter några minuter gav jag upp och lade på luren. Jag fixar det inte. Att ringa. Att säga som det är till någon helt okänd människa, för att få hjälp. Hjälp som sällan är lättillgänglig hos dom. Jag skiter i det. Jag får ta det en dag när jag är starkare, när jag är arg. För just nu är jag bara ledsen. Och när jag är ledsen kan det snabbt bli sämre om jag får fel bemötande. Då känns det som om hela världen går under.
 
Som tröst tänker jag leta fram lådorna med julpynt i helgen. Två veckor kvar till första advent. Jag tjuvstartar alltid lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar