måndag 8 augusti 2016

Kaffe-kick & Snabba Symaskiner!

Satt och drack kaffe i soffan idag. Brukar försöka att lägga upp benen så ofta jag får chansen, är så svullen i mina vader framåt kvällen och det ömmar och gör ont. Vilade förstås kaffekoppen på magen, den är ju ganska behändig ibland. Att använda som bordsskiva alltså. Dock gav Kotten ifrån sig en ninja-kick så att koppen vobblade till. Jag själv blev så paff att jag hoppade till varpå halva koppen hamnade över mig och magen. Gravid och hormonell skällde jag ut Nille eftersom det plötsligt blev hans fel, då det var han som hällt upp så mycket kaffe i koppen. Det var i mina ögon helt rimligt just då.

Igår dammsög jag förresten hela huset. Jag gav mig sjutton på att jag skulle bidra lite till vardagssysslorna i hemmet och det behövde dammsugas. Dock är min foglossning så pass svår att jag vissa dagar inte kan gå alls utan får ligga/sitta eller i värsta fall ta mig fram på kryckor. Andra dagar är det lite bättre, och det är oftast dom dagarna som jag försöker att passa på att bidra på olika vis. Sen får jag ta smällen av att det gör mer ont på kvällen eller dagen efter osv. Men helt passiv klarar jag inte av att vara. Kan jag röra mig, så gör jag det. Så, jag lyckades med dammsugningen, även om det tog nära inpå 2 hela timmar! Jag tog det jättelugnt och långsamt och med många små pauser. Varje gång jag behövde flytta på något, fick jag lägga ifrån mig slangen och sedan flytta stolen/lådan/krukan med händerna. Sådant som jag i normala fall bara hade föst undan med ena foten, men där slår smärtan alltid till direkt. Att röra benen överlag gör ONT. Men jag är stolt och nöjd över min prestation, och jag fick njuta av ett rent hem i sisådär ett par 2-3 timmar i alla fall.

Jag har även blivit med nya symaskiner. En Singer Coverstitch flyttade hem till mig förra veckan, men jag har ännu inte fått tid eller tillfälle att sitta ner och prova den. Men imorgon får vi fint besök från Åhus, min älskade Sara och hennes familj, och Sara har en likadan maskin så hon ska få det sanna nöjet att visa mig hur den fungerar. Haha.
Igårkväll kom droppen som fick bägaren att rinna över för mig med min hushållsmaskin Singer Tradition, som för övrigt har krånglat ett bra tag nu. Men igår fick jag i alla fall nog. Det tog ca en halvtimme att sy igen ett vändningshål på en filt och då var sömmen ungefär 3-4cm bred. Så, för första gången i mitt liv (skulle jag vilja skriva, men det är ju tyvärr inte första gången) så kände jag att "nu jävlar slänger jag maskinen rätt ut genom fönstret". Tur jag samlade mig, drog ur sladden och satte ner maskinen på golvet. "Hejdå, ditt satans åbäke! Jag hatar dig!" Så, idag drog jag med mig hela familjen ner till Greger Sy för att få hjälp. Gick in och bad om en bra, men billig och enkel symaskin som även klarar stretchsömmar och fina Greger visade mig direkt till en Husqvarna från tidigt 90-tal som hade kostat ungefär 8000kr om jag köpt den ny idag. Fick den för en tusenlapp och det är nog det snabbaste maskin-köp jag någonsin gjort. Ikväll ska jag ge den ett försök. Får jag problem vet jag åtminstone vart jag ska vända mig.

Den nya skönheten. :P
Det jävla åbäket...

Godingarna! Den nya coverlocken och min älskade overlock från Janome!

2 kommentarer:

  1. En sådan är jag uppväxt med!! Mor sydde massvis på den till oss :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men det bådar ju gott! 😄👍

      Radera