onsdag 19 september 2012

Roliga ärenden!



Skön morgon. Kyligt ute och jag tar på mig alldeles för lite kläder när jag cyklar. Faster Miia passar Viking och bjuder på många söta skratt. Hon fick i uppdrag att lägga honom, vilket säkert är många föräldrars stora oro eftersom barnet säkerligen blir ledset, men det har hon fixat galant. Kom hem från mitt lilla ärende och hittar Viking sovandes i sin säng och en trött barnvakt sovandes i soffan. Mysigt. Satt mig i köket med en kopp kaffe och tänkte se om jag hinner blogga lite.
Jag tänker att nu är det verkligen höst. Det blåser ordentligt ute och när solen kommer fram känner man ändå kylan i luften. Jag tycker om hösten, på sätt och vis. Jag tycker om att det blir kallt så att man får ta på sig mer kläder. Att gå i tjocka koftor, varma stövlar, halsduk och vantar är helt ok med mig. Däremot när kylan blir alltmer påträngande, eller man har för lite kläder på sig, då är det inte alls trevligt. Då tycker jag inte alls om hösten längre. Men då är det faktiskt ofta redan vinter, och tankarna på julen gör att man står ut med vädret.
Har planer på att sy en halsduk och vantar till Viking, för nu kan det behövas. Får se om jag kan få tid till det snart.

Idag fyller min nära väninna Cecilia 25 år. Stort grattis till henne och till att vi har känt varandra sedan barnsben. Var på puben en runda igår kväll och firade henne med lite öl, nacchos (stavas??) och chilinötter. Var trevligt och vi passade på att sitta på uteserveringen. Annars var jag och Viking iväg lite överallt igår. Vi åkte och hälsade på flickorna i Oxie som skulle få sina fina svampmössor. Mamma Sammi bjöd på fika och vi fick även en hel påse vaniljbullar och äppelmunkar med oss hem.
Viking mumsade på Mariekex.
Jonna i sin mössa.
Meja tyckte mycket om sin mössa, det roligaste var att ta av och på den hela tiden.
Efter Oxie hälsa vi på Andres och lämnade gipsmagen och gick en promenad. Det var också väldigt trevligt. Vädret var fint och Viking sov i vagnen medan vi gick runt i folkets park och snackade om allt mellan himmel och jord. När jag kom hem klämde jag fyra vaniljbullar till middag. Kände mig lite som Pippi Långstrump som åt en hel gräddtårta alldeles själv med händerna. Som barn kunde jag drömma om att få göra sådär, eller få dränka mig själv i godis och kakor. Ja, jag var ett riktigt godismonster, och är fortfarande. Tänkte den tanken när jag var inne på min tredje vaniljbulle, att ”varför inte?” Jag är vuxen nu och vill jag göra det så ska jag också få göra det. Inkluderat att ta konsekvenserna utav det. Tryckte därför i mig den fjärde bullen också, mest för att jag kunde och inte för att jag behövde det. Behöver jag säga att jag blev proppmätt! 

Nille fick även målat taket vitt i sovrummet igår och ikväll ska vi tejpa och förbereda för den blå färgen. Förhoppningsvis hinner vi måla på första strykningen. Det ska bli så roligt. Att måla är kul. Har försökt fotografera arbetsprocessen under tiden men får bjuda på dessa bilder senare när allt är klart. Nu är kaffet snart slut och Viking är väl strax också vaken. Skönt jag hann skriva av mig lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar