onsdag 31 oktober 2012

Mamma-kort och PCB-sanering!

Var med Fanny större delen av gårdagen. Mysigt. Vi gick långpromenad, handlade lite fika och busade massa med Viking. Fanny fick köra vagnen, mata, byta blöjor och klä på. Hon blev godkänd i alla momenten och kommer säkert att bli en bra mamma. Viking är mycket förtjust i henne också. Tänk om det hade funnits mamma-körkort. Alltså att man ska gå igenom alla jobbiga bitar med en bebis och sedan bli bedömd, godkänd eller underkänd. Om man då skulle bli underkänd så förlorade man sin rätt att bli förälder! Ungefär såhär ”Nej, tyvärr du blev inte godkänd på alla delarna i mamma-kortet så du får inte lov att skaffa barn!” Sen på något konstigt och futuristiskt sätt kunde de koppla bort den kroppsfunktionen och möjligheten. I en del fall hade det kanske passat att införa lite mamma uppkörningar, finns ju tyvärr många som blir föräldrar som egentligen inte borde. Jag tänker mycket psykiskt sjuka människor eller de som saknar förmågan att känna empati för en annan person. Samtidigt är det varje människas rätt att få bestämma själv över sin kropp. Eller? Jag vet dock att jag själv gärna hade velat ha lite mer fingervisning när det kommer till vissa moment som rör små bebisar. Tillexempel ”hur man nattar en bebis” och ”hur man på smidigaste sättet byter en blöja med en skrikande, vilt sparkande bebis som har bajsat ner sig öööööverallt”. Där hade i alla fall jag kunnat tänka mig att köra upp.

Träffade Sandra en liten snabbis igår också. Hon kom förbi för att byta lite mönster samt låna lite mudd och en dragkedja. Hon hade med sig lille Dennis också. Så roligt att se Viking och Dennis tillsammans. Viking är nästan större än Dennis samtidigt som han ligger mycket efter i utvecklingen då det är ett par månader mellan dem. Viking är 10 månader och Dennis snart 1,5 år. Fina killar i alla fall och jag tittar på Dennis och ser vad som komma skall med min lilleplutt. Härligt!

 
 
 
Hämtade ut mina härliga yogapants med tillhörande zipper från Me&I igår. Supersköna och de passade perfekt. Var i alla fall inte för små som jag först hade oroat mig över. 
Snart kommer faster Miia hit och fikar. Jag tänkte sno lite av hennes tid till att slå i lite tryckknappar på en beställning. Är så dumt när det gäller dessa tryckknappar eftersom man måste slå i dem med hammare vilket såklart inte går att göra vilken tid som helst på dygnet. Det går inte att göra när Viking är vaken eftersom han är alldeles för intresserad och inte låter mig få arbeta i fred (ovanligt va?), och det går inte att göra när han sover för då… ja, det säger väl sig själv. Med andra ord behöver jag ha barnvakt för att få i dessa fördömda tryckknappar! Alternativt så fort Nille har kommit hem, men då är det ofta stressigt med matlagning och man vill hellre umgås som familjen och busa, än sitta och slå med en hammare. Funderar på att investera i en prymtång. Är dock lite osäker på hur denna fungerar så ska höra mig för innan jag slår till.

Idag påbörjas PCB sanering av fastigheten som är under renovering. Loftgångarna som leder in till lägenheterna ska bytas ut, vilket inte är det lättaste. Ett arbete som beräknas ta ungefär tre månader. Under tiden kommer vi att använda vår balkongdörr som entredörr. Stora byggnadsställningar är upprättade utanför och snart stänger de igen vår huvudentre. Jag tycker att det ska bli spännande.

4 kommentarer:

  1. Investera i en prymtång!! Det bästa jag gjort! Den låter inget, ett plus när man är småbarnsförälder, det går fort och de bästa av allt, det är superlätt!! Jag misslyckades med 99% av alla tryckknappar innan, nu har jag inte misslyckats med en enda! Beställde min från Bibbis textil och fick den dagen efter.
    Kram
    Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååh perfekt Sara!! Jag tänkte att jag skulle höra med dig angående det. Är det speciella tryckknappar man måste köpa för att använda i en sådan prymtång eller går vanliga bra? Mest så jag inte behöver slänga alla de jag har kvar menar jag.
      Stor kram

      Radera
  2. Ja det är det, det går bara med pryms egna knappar (eller, de rekommenderas.. har ingen aning om vad som händer om man använder från ett annat märke). Jag köpte ett 50 pack på bibbis när jag ändå beställde. Glöm inte att beställa tryckknappar med verktyg första gången. För annars får man inte med de där vita "plupparna" som ska sitta längst ut på tången. Men jag tyckte jag kom undan ganska billigt. Har hört att de finns på Åhlens med så zlipper man frakten, men har ingen möjlighet att ta mig till stan så de blev lättare att beställa.

    Kram
    Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah ok. Tack för tipsen!! Ska kolla upp det mer ingående. Känns ju som att man faktiskt sparar en hel del tid genom att investera i en sådan, o det vet väl alla att "tid är pengar" hahaha. ;)
      Kramar

      Radera