torsdag 22 november 2012

Fiskgratängs-lavett!


Precis lagt Viking för eftermiddagssömnen och själv satt mig med en kopp rykande hett kaffe. Så underbart. Vilken energi där finns i en sådan liten plutt, man blir helt slut själv. Jag tror att jag behöver hans vilostunder minst lika mycket som han själv gör. Det är nämligen när han sover som jag kan njuta av tystnaden, alternativt tangenternas knapprande ljud eller symaskinernas brummande. Det är som musik för trötta öron. Har bokat tvätt under eftermiddagen. Vilket projekt det är. Kånka ner alla Ikea-kassarna från byggnadsställningen, ut i kylan och ner i garaget. Massor med dörrar som ska öppnas och Viking vill såklart hjälpa till att hålla nyckeln hela tiden. Tur att han i alla fall kan gå, så numera kan han roa sig själv där nere medan mamma hänger tvätt. 

Nu blir det fart och fläng här hemma. Medan jag stod och sorterade tvätten (för fjärde eller femte gången?) gick Viking bananas i vardagsrummet. Så här fann jag honom. Får nog skaffa honom en cykelhjälm av något slag som han kan ha på sig inomhus. Känner på mig att det här inte kommer att sluta bra. Det underlättar ju inte att han dessutom totalignorerar mina ”NEJ!”, ”FY!”, ”AKTA!” och ”STANNA!”.
 

Igår var en jobbig dag för mig, rent psykiskt. Det började bra men Viking blev på dåligt humör under eftermiddagen och gnällde och grät om vartannat. Efter ett par timmar höll jag på att bli galen! Ett tag satte jag mig bara i soffan med händerna för öronen. Ungen skrek och mina tårar rann. Vad gör man? Jag kunde inte trösta, krama, roa honom eller någonting. Det bästa var nog bara att sätta sig ner en stund och andas lugnt. När Nille kom hem grät jag av lättnad. Sedan gick jag ut och käkade middag med två väninnor och han fick ta nattningen. Det var trevligt och jag fick påfyllt med ny energi. Väl hemma igen tog jag ett varmt bad och brände bort alla jobbiga och trötta tankar. Det var den dagen i korthet. Idag har Viking varit på strålande humör. Vid lunch fick han fiskgratäng och jag var helspänd på om han skulle öppna munnen denna gången, under gårdagen hade han totalvägrat alla måltiderna nämligen. Men fisk är gott, han åt livligt och vi skojade massor. Lite för friskt blev det dock för plötsligt fick jag en lavett rakt i ansiktet. En kladdig hand nersmetad av fiskgratäng. Det var inte alls trevligt. Förstår inte hur barn inte blir tokiga av allt kladd de har i ansiktet när de ska äta. Skulle vilja se hur jag själv hade sett ut om jag kladdat lika mycket som honom. Nu fick jag i och för sig ett smakprov på det… Ingen hit! Blärk!

Nu har jag förresten lagt upp en prislista med lite information om det jag syr. Ta gärna en titt där. Prislistan hittar du under kategorierna till höger, där du även hittar andra ämnen som är direkt snabblänkade till respektive inlägg här i bloggen. Vill även smygberätta att jag kommer lägga ut en ny tävling nu i dagarna, så håll utkik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar