måndag 17 december 2012

HÅLL KÄFTEN!!

Under helgen fick jag, förutom massor med avslappning, även gjort färdigt en luvtröja. Det är en väninna till mig som har beställt den i julklapp åt en liten kille. Den är i storlek 68 med mossgröna randiga flodhästar som foder. Utsidan är i svart mjuk sweatshirt med matchande gröna muddar och kantband. Att matcha starka klara färger med svart kan aldrig bli fel och jag tycker därför såklart att denna är skitsnygg. Återstår att se vad lillkillen tycker.


Blev även gjort ett gäng mössor igårkväll. Bland annat ett par vuxenmössor vilket jag inte har sytt så mycket tidigare, blir ju mest barnmössor. Fick äntligen tummarna loss och gjorde en molnmössa till mig själv också. Nu kan jag matcha Viking. Valde dock att göra den i bruna moln istället då jag är lite kinkig med för mycket färg till mig själv. Fodrade mössan med brun fleece så nu behöver inte jag heller frysa om huvudet. Toppen. De andra mössorna är i dubbeljersey och de tre svampmössorna i rosa och grönt är en julklappsbeställning från en tjej som heter Emma. Bara namnlapparna som är kvar att sys på. Väntar ännu på min leverans från 3exter, men har sett provlapparna och vet att de är på väg. Hoppas innerligt att jag hinner få dem innan jul. 

 

Igårkväll var vi på bio och såg nya Sagan om Ringen filmen ”The Hobbit”. Var kul att komma iväg med hela familjen och vänner för lite biomys. Det var längesedan. Var ett sällskap på åtta personer allt som allt. Filmen var bra, i sann Sagan om Ringen anda, men jag är inte superförtjust av att se filmer i 3D. Alla snabba krigsscener blir blurriga och jag blir trött i ögonen av att ha glasögonen på mig. Vi såg den dock på Royal där de har installerat den nya sorten 3D med dubbelt så många bilder i sekunden, från 24 till 48, så kallad High Frame Rate. Det var betydligt bättre än vanlig 3D så att säga, men om jag får välja så håller jag mig ändå helst till vanlig ”platt” film, haha. Plus då slipper man dessa fula brillor som skaver eller sitter knasigt. Det värsta jag vet är dock inte ett par smaklösa 3D-glasögon utan när folk pratar och stör under bion. Jag hade mega otur denna gången och fick en liten unge bakom mig. Detta lilla barn kan omöjligt ha haft åldern inne för att få se filmen. Men, jag antar att om båda föräldrarna är med och propsar så får dem ändå… IDIOTI!! Jag höll på att gå i taket. Efter varje jäkla mening hördes ”Vad sajjor han?!” varpå pappan svarade. Eller ”Vafför gör han så?” Heeela filmen igenom! Jag stirrade surt bak på dem ett par gånger, utan effekt, sedan hyssjade jag så hårt att lungorna vändes ut och in på mig. Då blev det tyst, ett tag. När det sedan började igen och steg i röststyrka satt Nille och kokade bredvid mig. När nästa tysta scen spelades så vände han sig om och röt ”Nu får ni för fan HÅLLA KÄFTEN!!”. Gud, som jag skämdes. Fast samtidigt fungerade det och ungen höll käften. Pappan likaså. Men seröst, jag förstår inte föräldrar som tar med sina ”små” barn på bio, på kvällen, där de får sitta och översätta vartendaste ord för att ungen vaken förstår eller är gammal nog att kunna läsa! Detta är för mig helt ofattbart? Jag och Nille ville gärna be föräldrarna om 300kr för att de hade förstört vår bioupplevelse. Det är inte gratis heller så när man väl går är väl det minsta man kan förvänta sig att det ska vara tyst? Jag kan inte hjälpa det men jag blir så fruktansvärt irriterad över något sånt här. Det hade varit en annan sak om det var en barntillåten film eller en film mitt på dagen, men inte en film som den här. Det kryllar ju av monster och grejer, tillräckligt nog för att skrämma en vuxen människa. Hur ska då ett litet barn reagera? Speciellt när 3D effekten gör att bloddrypande orcher som rider på hårresande vargar får en att vilja trycka sig bakåt i stolen. Hoppas fan ta mig att ungen får hemska mardömmar och att föräldrarna inser sitt misstag. Aaarh!!
Men till något helt annat... Titta så söt denna lilla flickan är i sin nya luvtröja som jag har sytt. Hon heter Nellie och fick mig på bättre humör när jag var irriterad efter filmen. Tack mamma Therese för att du delade med dig av bilden på din dotter. Det värmde fint!


4 kommentarer:

  1. får jag också beställa en mössa? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men självklart!! :) Mejla mig vad du är intresserad av för tyg, samt om den ska vara fleecefodrad eller bara i jersey. Krya på dig sötnos!

      Radera
  2. Therese Titti Andersson17 december 2012 kl. 23:33

    Nämen vilken liten sötsak:) kul att hon gjorde dig lite gladare. Kram kram

    SvaraRadera
  3. antingen det svarta molntyget eller om du har kvar det svartvita robittyget :) fleecefodrad vill jag att den ska vara, svart fleece då :) puss raring. (vaf kostar den förresten?)

    SvaraRadera