måndag 31 december 2012

Lila moln till våren!

Ett litet babyset med fokus på lila moln blev årets sista färdiga kreation som jag hann med. Om man bortser från ett gäng dregglisar som fortfarande ligger på sybordet förstås. Dessa kläder är i storlek 74 och är en present till en liten flicka som min väninna E har beställt. Tröjan är i en varm lila velour och har svarta kantband och muddar. Fodringen är lila molnjersey. Muddbyxorna matchar i samma velour såklart. Ett lagom varmt och mysigt set som passar perfekt till våren. Jag valde att ta med en närbild eftersom jag tycker att färgen blev missvisande med kameran. Närbilden visar bäst hur den lila tonen framträder och är mycket varmare än på den första bilden, där kläderna är mer åt det blå hållet.

Jag invigde även prymtången, som jag fick av mannen i julklapp, när jag skulle fästa tryckknapparna på denna tröjan. Så smidigt och snabbt det gick. Dock krävs det lite ögonmått för att få knappen i mitten av bandet. Jag tyckte att det var ganska svårt att förutse var knappen skulle hamna, så det slutade tyvärr upp med att jag fick ta loss två stycken och göra om dem. Men går det så lätt att sätta dit dem kanske man kan ta konsekvenserna av att behöva göra om enstaka knappar då och då. Fantastiskt vad lite verktyg kan underlätta för en i alla fall. Sparar massor med tid och arbete jämfört med att slå i knapparna för hand med hammare.

Var för övrigt och tittade ut en coverlock maskin igår hos Greger Sy i Malmö. Är mycket sugen på en sådan. Har inte räknat ihop vad jag tjänat på allting jag har sytt, men förhoppningsvis ger det mig en bit på vägen. Dock kostar Janomes Coverpro 6200kr och sen hade jag behövt köpa till en bandkantare att fästa på maskinen, den ligger på 1700kr. Dock ville Greger ge mig rabatt eftersom jag handlat min overlock hos honom innan, så förhoppningvis får det ner priset litegrann. Tänkte att jag skulle öppna spargrisen efter nyår, får se om jag kan hålla mig till dess. Sant är i alla fall att denna maskin hade sparat mig mycket tid när det kommer till att sy kantband, och tiden är dyrbar. 

Glömde ju förstås en vuxenmössa som blev klar också. Den är till Nilles syster Miia och hon ville ha den i robottyget med svart fleecefodring. Fixat och klart! Hoppas den passar henne, snygg blev den i alla fall om ni frågar mig.


Nu vill jag avsluta med att önska alla läsare ett Gott Nytt år!! Tack för detta året och jag hoppas att ni är kvar 2013 också. Stor kram till er!

1 kommentar:

  1. Underbara kläder och uuuunderbara färger!!
    Du är så himla duktig! :-)
    Kram

    /E

    SvaraRadera