fredag 25 januari 2013

Leo-leggings och coverlockknep!?

Snart är det helg och jag längtar som vanligt otroligt mycket. Även om jag är mammaledig och alltså ledig jämt (mammaledig är för övrigt världens mest korkade benämning, borde heta mammajobbar) så ser jag fram emot en helg där hela familjen är samlad och kan hitta på saker tillsammans. Det har fått en annan betydelse för mig sen jag fick barn. Det har varit en händelserik vecka och jag har träffat massor med fina människor. Har även hunnit sy mycket och fått många nya beställningar. Tror nog att det är rekord faktiskt och det är så himla skoj! Grymt roligt! Livet leker just nu och jag ser ljusare på framtiden.

Dessa leopardleggings fick liv efter lite tid vid sybordet häromdagen. De är i storlek 80 och mönstret hittade jag i en ottobretidning, då jag inte har sytt några leggings tidigare. Får rita upp lite egna så fort jag får tid över. Principen är i och för sig den samma som när man syr vanliga enkla byxor, men det finns alltid lite detaljer som man kan finslipa eller förändra tycker jag. Tyget är också superhäftigt, men kunde ha innehållit lite mer lycra då det inte är vidare jätte stretchigt. Det lämpar sig ändå bra till lätta barnkläder, men kläderna får kanske inte lika brett storleksspann då tyget har begränsad stretch. Hoppas ni förstår vad jag menar.
En kjol med grå mudd i midjan blev också färdig igår kväll. Den har legat halvfärdig ett tag, men då det är en beställning tillsammans med leggingsen så har den helt enkelt fått ligga och vänta ett tag tills jag fick leopardtyget hemskickat. En liten flicka kommer i alla fall att bli förtjusande söt i dessa plagg, det är jag helt säker på.


Obs! Namnlappen på leggingsen är inte sned utan följer bara byxliningen som går neråt på framsidan. Blir lite svårt att tyda linjerna när tyget är så mönstrat.

För övrigt tycker jag att det är väldigt besvärligt med att fästa trådarna på nya maskinen. Får väl se om jag kan klura lite mer på det under dagen. Känns som att jag gör det onödigt komplicerat och att där finns små tips och trix att ta del av någonstans, vet bara inte var. Har ansökt om att få gå med i en grupp på facebook där det diskuteras mycket kring coverlockmaskiner. Hoppas på att få hjälp därifrån. Trådarna drar väldigt lätt upp sömmen igen om jag inte fäster dem direkt i en overlocksöm, tillexempel om jag syr coversömmen i benslutet på en byxa och sedan syr ihop sidsömmen med overlocken. Då är trådarna säkrade, men hur gör jag om jag vill sluta direkt på tyget? Om jag skulle välja att först sy sidosömmen och sedan sy en coversöm i benslutet? Då syr jag hela vägen runt och slutar på samma ställe som jag börjat på. Där finns ingen snyggt eller smidigt sätt att fästa trådarna på då ju. Normalt sett hade jag velat sicksacka över stället, men det blir ju knappast snyggt från rätan! Då har man samtidigt förlorat hela poängen med en dekorsöm. Ja, jag finner detta vara mycket knepigt, fast det är säkerligen bara okunskap från min sida. Måste i alla fall lära mig så att jag kan utnyttja maskinen till max. Finns många sömmar jag drar mig för att sy på coverlocken eftersom jag är rädd för att det inte ska bli snyggt. Bättre att köra på det säkra före det osäkra. Hm… Tips mottages tacksamt!

1 kommentar:

  1. Kärlek vid första ögonkastet, jag vet en tjej som kommer vara urtjusig i dessa plagg. Och en mamma som är supernöjd!:) ❤

    SvaraRadera