fredag 18 januari 2013

Pannband och en bajs-missil!

Häromdagen hörde jag följande envägs kommunikation från Nille medan han bytte blöja på Viking.
- … så tar vi av byxorna, och så tar vi av blöjan… Nä, men har du ätit majs!? Och gröna ärtor också, jaja där ser man! Hoppas det var gott!”
Detta är måhända inte lika lustigt för de som inte har barn eller blöjbarn i alla fall, men jag tror man får ett helt annat förhållningssätt till bajs när man blir förälder. Jag har pratat lite om detta innan och en del kräks medan andra skrattar så de gråter. Vi är ju olika. Jag har å andra sidan aldrig tyckt att det varit äckligt med bajs. Jag kan byta blöjor på både vuxna och barn utan att det bekommer mig. Det är jag tacksam för, för det blir en hel del bajshistorier när man får barn. Till exempel en gång när Nille bytte blöja på Viking och han bara var ett par månader gammal. Vi hade vårt skötbord i badrummet då och medan han låg där med rumpan bar så passade han på att bajsa lite till. Det var ju bara bra, men helt plötsligt skjuter det en stråle rakt ut och Nille blir raketsnabb och dyker undan. Det var en missil av illaluktande babyskit som for ut i 290km/h. Attack!! Det värsta var dock att hur länge och noga vi än letade så hittade vi aldrig bajset! Kul att skratta åt i efterhand kanske, men jag tänker att det hade varit ännu roligare om den träffat Nille (ja, jag är skadeglad). Då hade vi åtminstone sett vart det tog vägen…

Blev klar med en efterlängtad luvtröja i röda moln stuket i storlek 80. En liten flicka som heter Signe kommer snart att kunna klä sig varmt och snyggt i den. Gjorde en liten kul grej och vände hela tröjan ut och in. På så vis kan man se att den är helfodrad och fortfarande finns där inga synliga sömmar. Man skulle egentligen sytt den med fickor invändigt också, då hade man kunnat använda tröjan på båda hållen. Fast det hade varit lite svårt med knapparna kanske, och lappen i nacken hade man nog fått ta bort. Ett framtida projekt måhända. Hade varit praktiskt att kunna vända tröjan efter vilket humör man är på.


Har skissat lite på pannband då jag fått en förfrågan om det. Tänkte att det inte kunde vara så svårt, men där hade jag fel. Eller ja, svårt är kanske fel ordval, men lite klurigt är det i alla fall och petigt om man ska få det snyggt. Viking fick agera modell, en skönhet klär väl i allt, eller? Haha. Blev ändå inte helt nöjd med den så ska testa göra en ny snart. Måste få till ett bra sätt att sluta vändhålet på utan att det sticker ut så värst mycket.


Detta tyg ramlade in i lådan igår. En stor stuvbit från den livsfarliga gruppen på facebook. Detta tyget är med underbara små nyckelpigor som riktigt lyser upp på den blå bakgrunden. Stuvbiten är förstås också betald med dregglisar. Härligt! 


3 kommentarer:

  1. Sååååå fin tröjan blev!! Längtar tills den kommer! :) kraaaam från Malin och Signe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skoj Malin!! :) Jag hoppas du förstod att första bilden var ut och in, haha. ;) Kram på er

      Radera
  2. Haha ja:) men kul idé med vändbart! Jag hade en sån vårjacka när jag var liten som jag älskade! Min mamma sparade den så den finns till Signe när hon blir äldre! Det hade vart grymt med en sån tröja;)

    SvaraRadera