måndag 11 februari 2013

Tutorial - Att sy fast kantband!

Eftersom jag har för avsikt att så småningom lära mig använda bandkantaren till min Coverpro CPX så tänkte jag att det är dags att visa hur jag gör när jag syr på kantband utan en bandkantare. För jag antar att jag nog inte kommer kanta såhär mer efter jag lärt mig den istället.

När jag skulle sy mina första plagg med kantband så hade jag rent ut sagt ett helvete. Jag förstod ingenting hur man skulle göra och letade febrilt efter bra beskrivningar på nätet. Jag hittade en del, men ändå klurade jag många timmar på att få det rätt. Därför känns det bra om jag kanske kan bidra lite till någon annan vilsen själ därute. Någon som är precis lika osäker nu som jag var då. Men håll till godo, jag kanske är övertydlig på vissa delar, men det är för att jag själv skulle velat haft det så när jag letade efter svar. Detta är även mitt sätt att sy fast kantband på, men det finns många olika sätt att göra det på. Fråga gärna om det är något ni undrar över eller saknar i beskrivningen så ska jag göra allt för att försöka hjälpa till. Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

♥ Först och främst klipper jag ut en lång remsa muddväv. Kolla alltid så att remsan räcker hela sträckan som du ska sy. Jag använder nästan alltid muddväv från Stoff och Stil, men det går lika bra att använda sig av andra sorter eller interlock. Bredden på remsan brukar jag försöka få till mellan 4-5 cm. Hellre för mycket än för lite. I denna beskrivning ska jag bandkanta en body. Då kommer jag även att sätta fast tryckknappar i grenen och av den anledningen vill jag gärna ha lite bredare kantband, än vad jag tex har till en ärm eller halslinning. Glöm inte att stryka fast eventuellt mellanlägg innan du kantar grenen. Bild 1.

Bild 1.
♥ Jag nålar sedan fast kantbandets rätsida mot tygets rätsida (utsidan av tyget) och försöker lägga mudden kant i kant med tyget. Jag sträcker lätt på mudden medan jag nålar. Eftersom det är mycket kurvor i grenen så nålar jag ganska så mycket så att tyget garanterat inte glider iväg när jag ska sy. Såhär kan det se ut. Bild 2.

Bild 2.
♥ Sedan är det dags att sy. Jag syr med en raksöm, inställd på stretch, på min vanliga hushållssymaskin som i detta fallet är en Singer Tradition. Jag syr en bit in på tyget. Ju längre in desto bredare kantband blir det. Jag försöker att hålla samma avstånd till kanten hela vägen runt.
Ett tips är att sy första sömmen med en tråd som motsvarar tygets baksida, dvs i detta fallet vitt. Den vita sömmen som syns nu kommer att döljas av att jag viker mudden över sedan. Bild 3.

Bild 3.
♥ Nu är första sömmen färdig och det är dags för den andra. Jag viker då mudden (den röda) över den vita sömmen och bak mot avigsidan (insidan/baksidan av tyget). Jag är noga så att inte tyget viker sig när jag försiktigt spänner mudden över kanten och nålar fast den. Jag tycker det är lättast att nåla precis under kanten från rätsidan. På så sätt är jag garanterad att jag syr genom totalt 3 lager mudd + 1 lager tyg samt att mudden på baksidan inte glider upp. På bilden kan man se hur det ser ut från båda sidorna av bodyn. Bild 4.

Bild 4.
♥ Dags för sista sömmen. Nu byter jag trådfärg till samma som kantbandet dvs rött, eftersom jag inte vill att den ska synas. Ibland kan det vara snyggt att sy med en annan trådfärg på kantbandet men risken finns att om du syr fel så syns ditt misstag ännu tydligare. Är man osäker är det bättre att ta en färg som inte syns tycker jag. Jag syr sedan så nära ut i kanten som jag kan, ovanpå kantbandet från rätsidan sett (bli inte vilseledda av att rätsidan nu är vit då detta fotot är taget när jag sydde halslinningen!). Ju närmre kanten desto snyggare resultat. Jag tar bort nålarna allteftersom sömnaden fortsätter. Bild 5.

Bild 5.
♥ När jag är färdig ser det ut såhär från framsidan, alltså utsidan på plagget. Bild 6.

Bild 6.
♥ Och på baksidan ser det ut såhär, alltså insidan av plagget. Bild 7.

Bild 7.
♥ Nu är kantbandet på plats men behöver snyggas till på baksidan. Jag klipper av den resterande delen muddväv och försöker göra detta så nära den sista sömmen som möjligt. Var försiktigt så att du inte klipper i tyget, det har tyvärr hänt mig ett par gånger och är svårt att reparera utan att behöva göra om allting igen. Hellre att det tar lite längre tid och att jag är mer försiktig. Jag klipper tex alltid först av det grövsta med min vanliga tygsax, och finslipar sedan kanterna med en liten, nätt och spetsig sax. Bild 8.

Bild 8.
♥ När allting är avklippt är kantbandet färdigt, bortsett från allt det röda luddet som blir av. Det får man rolla bort med klädrollern, haha. Bild 9.

Bild 9.
♥ Vill visa varför jag är så noga med att byta färg på tråden när jag syr den första sömmen. Anledningen är att den sömmen ”kan” synas på baksidan av kantbandet (insidan av bodyn) om man inte syr hela vägen ut i kanten med andra sömmen. För att demonstrera detta har jag därför sytt en sida där båda sömmarna varit i rött. Ser ni hur den röda tråden syns efter jag klippt bort det överflödiga kantbandet? Man behöver inte göra som jag och klippa så nära sömmen heller, men jag anser att det blir snyggare då, dessutom kanske den avklippta kanten fransar upp sig om den är för lång och då blir baksidan ojämn och ful. Bild 10.

Bild 10.
♥ Som avslutning visar jag en bild på slutresultatet av hela bodyn. Båda ärmsluten har jag bandkantat på ovan beskrivna sätt, likaså halsringningen och hela bodyns nederdel. Det är värt att ha tålamod när du syr kantband, ju noggrannare du är desto proffsigare blir det. Så ta din tid och stressa inte. Lycka till!

8 kommentarer:

  1. Duktig du är, jätte imponerad ; )

    SvaraRadera
  2. Vad använder du för söm? Är det en sån raksöm som syr fram och tillbaka för att det ska bli stretch?
    Jättebra beskrivning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja precis. På min maskin finns det några stretch-sömmar och detta är raksöm som syr två fram och ett bak om och om igen osv osv. Tack så mycket! :)

      Radera
  3. Hei!

    Tusen takk for en fantastisk tutorial-nå reddet du mitt forsøk på å sy en body ;) Jeg er helt nybegynner og knotet fælt i går med kantbåndet, så takk så mye for dette innlegget-nå blir det body :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att min tut kunde hjälpa dig!! Så glad jag blir, tack! :D Och lycka till med framtida projekt! :) //Lova

      Radera
  4. Härligt med en sån beskrivning för en som är helt ny på att sy! :)
    Vad är det för symaskin du har? Jag är sugen på att köpa en men har inte alls bestämt mig för vilken och vet inte riktigt vilka som är bra! :s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, precis vad jag hade för avsikt med denna beskrivning, att kunna hjälpa de som är lika förvirrade som jag en gång var. :)
      Jag har en Singer som vanlig hushållsmaskin och den funkat jättebra (dock har de kanske inte bästa ryktet men jag är helnöjd med min).I övrigt har jag en overlock och en coverlock som båda är ifrån Janome. Mitt råd är dock att gå till en symaskinsexpert och rådfråga där för det beror lite på vad du är ute efter att sy samt inom vilken prisklass du kan tänka dig att lägga ut. Det varierar väääldigt mycket! :P Hade jag fått önska mig hade jag velat ha en Babylock! ♥
      Lycka till o hoppas du hittar rätt maskin för dina behov! :)

      Radera