tisdag 17 december 2013

Osthyvlar och vitlökspress!

Julen närmar sig med stormsteg, lika snabbt som den är här är den över igen. Kanske lika bra när man ändå inte har någon julstämning. Känns som om listan för vad jag vill hinna med att göra bara blir längre och längre för varje dag som går. När ska jag hinna ikapp?
Häromdagen distressade jag Lokes fötter och gjorde små ”tassavtryck” på ljusa papper. Tänkta som minnesbilder som jag ska scrappa med. Senare. Någon gång. Har insett hur viktigt det är att sätta av tiden ibland. Om tillfälle ges att sy, pyssla, se en film eller annat rogivande så ska jag ta chansen, för man vet inte när den kommer igen. Som nu tex. Loke sover, det står disk i köket, tvätt på torkstället, tvätt i torktumlaren, sängen är inte bäddad, leksaker, kläder, prylar täcker golvytorna i stort sett i alla rummen. Men… jag sätter mig istället med en kopp kaffe och tänker att jag ska blogga lite. Kopplar bort alla måsten och krav. Jag tror det är avgörande för att inte gå under. För helt ärligt, jag hade kunnat städa hela dagarna utan att det för den delen hade fått fortsätta vara rent.
Dock måste jag sanera ett av våra skåp i vår tv-möbel idag. Nille hittade nämligen en gammal nappflaska där inne igårkväll. Fylld med något som troligtvis en gång har varit mjölk. Mums! Behöver jag ens säga att det luktade? Fy tusan! Någon (Viking) har öppnat och stoppad in den där bland alla dvd-filmerna och sedan stängt dörren igen. Han gör sådär ibland. Tar saker och lägger dom på platser där de glöms bort och ingen hittar dom. Tandborsten är ett sådant exempel. Den hittade jag inuti leksaksspisen häromdagen. Osthyvlar är en annan pryl som har en tendens att försvinna. Varje morgon hör man Nilles frustrerade stämma: ”nu är alla jävla osthyvlar borta IGEN”! Sen dyker de upp igen bara för att nästa dag vara borta på nytt. Saknar även min vitlökspress… den är fortfarande inte återfunnen.

 
 

Loke är vaken en hel del på kvällarna och oftast inte på så bra humör heller. Detta gör att mina symaskiner får vila en hel del. Ibland hinner jag med att sitta en halvtimme/timme men ofta får jag inte mycket gjort då. Jag har ändå valt att släppa på beställningsstoppet från och med januari. Istället har jag uppfört ett kösystem och kommer enbart att påbörja en beställning åt gången. När denna är avslutad går jag vidare på listan. Jag börjar inte sy något förrän jag hört med kunden om beställningen fortfarande är aktuell. Det kan ju ev behöva ändras storlekar också eftersom det tar lite längre tid för mig att bli färdig numera. Som plåster på såren när jag inte hinner sy så har jag valt att ta hem två favoriter igen. Det underbart söta Bambityget samt Bilar från Disneyfilmen ”Bilar”.


Vill även lyfta fram att jag numera mest sköter tyguppdateringar och annat jag sytt i min grupp på facebook. Du hittar den här -> NiViLo. Jag har för avsikt att ha kvar bloggen, men den uppdateras mera sparsamt just nu. Om du inte har facebook och är intresserad av något jag sytt eller vill se tyger osv så mejla mig så hjälper jag gärna till.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar