onsdag 12 mars 2014

Allas tid är värdefull!

Har äntligen skurit färdigt en dregglis i varje tyg jag har i mitt tygskåp. En konstig grej jag fick för mig att göra efter första gången jag massproducerade ett stort gäng dregglisar, och då var det inte ens i närheten så många som det är nu. När ska jag sy ihop dessa har jag tänkt? Oavsett blir det ett roligt (till en början åtminstone) projekt som kan sysselsätta mig rätt så många timmar/kvällar. Det är nästan 130st olika dregglisar i högarna. Lite svårt att veta exakt då det hela tiden tillkommer lite nya tyger, så jag har tappat räkningen. Jag har även lagt till en del "nya" tyger. Alltså tyg som jag inte lagt ut på sidan förut, spillbitar eller andra småstuvar som jag kommit över och använt för eget bruk. Blir först till kvarn på dessa då de är i begränsad upplaga. Kan avslöja redan nu att det finns både smurfar, grodor och en och annan klätterapa i olika färger. Jag kommer att använda fleece till baksidorna då det av erfarenhet har absolut bäst uppsugningsförmåga. Jag har heller aldrig upplevt att det blir för varmt kring halsen. Många andra som syr barnkläder använder sig också av samma material. Jag kommer troligtvis även att gå över från kardborreknäppning till tryckknappar också. Det sparar inte pengar men definitivt tid. Jag får helt enkelt väga för och nackdelar där, men det blir ju knappast inte fel med tryckknappar heller, och det känns kul att kunna erbjuda det då det dessutom efterfrågats från några av er. Jag kommer givetvis fortfarande att sy kardborreknäppning, men då på önskemål om detta. Dregglisarna kostar 50kr/st alt 3st för 130kr.

  
Jag har även sett över min prislista, räknat noga på material, storlekar och inte så mycket på tiden det tar att sy, och har grundat på det ändrat lite bland mina priser. Senaste året har jag dessutom mest köpt hem tyger av de lite dyrare varianterna, de som slutar kring 200kr/m inklusive fraktkostnader. Detta gör förstås också att en liten höjning blir relevant. Hoppas att folk har förståelse för detta, men hoppas samtidigt att det inte ska märkas alltför mycket heller. Att sy för mig är att rensa huvudet på tankar, får mig att koppla av, återhämta ny energi och kraft. Men jag vill inte riskera att gå minus på det jag skapar. Min tid är lika värdefull som någon annans. Även om jag trivs framför symaskinerna så lägger jag ner mycket arbete, tid och omsorg på allting jag skapar. Det vill jag att du ska kunna se när du sedan får din vara.
Att jag väljer lite dyrare tyger är delvis för att jag kan, för att det önskas, samt för att motiv och kvalitet på dessa tyger är helt underbar. Man får helt enkelt vad man betalar för när det kommer till tyg. Många av dessa tyger är även ekologiska vilket såklart är värt en slant extra bara det! Jag känner ändå att jag har ganska så bra koll på olika återförsäljare och letar såklart hela tiden efter billigast leverantör när jag ska beställa. Samtidigt vill jag kunna erbjuda samma pris till dig som kund oavsett om det är ett "billigt" tyg eller ett lite "dyrare". Detta innebär för mig att jag ena gången inte gör någon större vinst, men andra gången så gör jag. Detta påverkar enbart mig och är inget som du som kund ska behöva stå för. Jag vill kunna erbjuda alla tygerna och du ska bara välja och vraka bland de du gillar bäst. Bra va?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar