söndag 9 mars 2014

Det kostar att vara snäll!

Viking är så otroligt snäll mot sin lillebror. Han hämtar napp, leksaker, startar spelmobilen till honom och försöker alltid att hjälpa till. Om han är ledsen kommer Viking springandes och berättar att Loke är ledsen osv. Han sa häromdagen till dagisfröknarna att ”det är min Loke” medan vi vinkande hejdå. Loke ska vara med överallt och Viking går ofta fram och pussar, klappar eller vill ligga ner bredvid honom. Det är så fantastiskt vacker att se! Viking vill bara väl med sin lillebror. Han är så stolt!
Dock kan det ha sina nackdelar också. När Viking varit duktig och gått på pottan brukar han ibland få en liten present. Det kan vara en leksak, eller en godbit. Senast så fick han några rispuffar i choklad efter att han självmant bajsat på toaletten. Jag kan avslöja redan nu att denna händelse inte handlar om att någon äter bajs – såsom i tex detta inlägget här! Nä, detta var bara Viking som var snäll och ville dela med sig av sitt godis, men till en bebis på 4 månader som enbart dricker mjölk. Hm… jag var till och med i samma rum när det hände. Barnen satt vid köksbordet, men jag stod med ryggen mot och ordnade med kvällsmaten. Plötsligt känner jag att något är fel. Det ringer en varningsklocka på något sätt. Jag vet inte såhär i efterhand om Viking kanske har sagt ”Loke smaka” och detta har min hjärna snappat upp utan mitt medvetande? Jag vänder mig i alla fall om och ser att Viking matar Loke med chokladpuffarna. Loke hostar till och jag kör in fingret och lyckas gräva ut tre stycken puffar, lagom stora att sätta i halsen flera gånger om. Gulp! Hjälp! Ingen skada skedd i alla fall och Viking fick en snäll förklaring till varför Loke inte kan äta något annat än mjölk. Att han är för liten. Dock bultade hjärtat på mig och jag insåg snabbt hur fort allting kan gå. Även om jag var med i rummet så räckte det med att titta bort i ett par sekunder för att en ”olycka” skulle kunna vara framme. Min älskade Viking som bara ville vara snäll!

Vädret har varit och är fortfarande underbart denna helgen. Känner ny lust till massor av saker. Härligt med lite vår i luften.
Veckan som gått har spenderat med massvis med fina människor. Något litet varje dag, som små guldkorn i vardagen. Kommande vecka ser likadan ut. Fullt upp med nöje, fikor och trevliga små händelser. Nästan lite väl mycket emellanåt. Finns inte så mycket utrymme för egentid. Men å andra sidan fylls det sociala kontot på till max och det kan jag leva länge på.

Detta har jag hunnit färdigt med sen senast. Ett klädset i glada lejon som från början var tänkta att bli en present. Men Viking ville så gärna prova kläderna och han passade så bra i dom att han helt enkelt får behålla dom. Till och med Nille tyckte att de var fina, han brukar egentligen inte vara så förtjust i övermycket färg eller sådanna här "galna" kombinationer. Men döm själva, jag blev i alla fall otroligt nöjd och Viking är såååå stolt. "Mamma sytt, osså tröja, titta! Osså byssa! Fin!" Det värmer i mammahjärtat att höra. Så jag antar att jag få börja klura på en ny present eftersom denna blev så poppis.

 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar