söndag 15 februari 2015

Frejas förlossning. En del av den.

På måndagen gick min slempropp. Jag har aldrig varit med om det under tiden jag väntat pojkarna, men jag har vetat att det kan hända och att det inte är någon fara. Slemproppen sitter som ett skydd och hindrar att bakterier ska komma in i livmodern till bebisen. Den kan återbildas flera gånger under en graviditet. Det är inget konstigt. Jag har dock aldrig sett en slempropp tidigare, men jag visste att det var den när jag såg den. Det går liksom inte att ta fel på.
På kvällen fick jag lite magknip som snabbt gick över. Det var inget jag lade någon större fundering kring. Tisdag. Lite mer av slemproppen kom och under kvällen fick jag ont i magen igen. Denna gång bad jag Nille kolla upp lite mer kring detta, då jag själv inte vågade gå in och läsa. Google kan vara livsfarligt och jag går alltid hellre på min egna känsla. Risken är att man hittar ”nya” symtom när man läser andras historier. Det är onödigt. Smärtan lugnade sig så fort jag satte mig ner eller ändrade ställning. I samma sekund som jag ställde mig upp så kom den tillbaka. Det var svårt att stå upprätt. Jag kände inte igen smärtan. Den var ny för mig och gjorde mig väl egentligen inte orolig från början. Men när jag kopplade samman slemproppen med smärtorna så väcktes det en viss oro i mig. Vid ett tillfälle minns jag att jag sa till Nille att ”detta känns fan nästan som värkar!” Det som höll mig lugn var dock att jag inte hade några sammandragningar. Magen förblev mjuk. När man normalt sett har värkar eller sammandragningar så blir livmodern stenhård. Min förblev mjuk, men gjorde väldigt ont vid tryck och beröring. Jag gick och lade mig med hopp om att det skulle lugna ner sig. Jag tog inga smärtstillande för jag ville vara medveten ifall läget förändrades. Klockan hann bli halv två på natten innan jag somnade. Jag minns att jag låg och velade om jag skulle åka in eller inte. Men jag var dödstrött och tänkte att om jag kan somna så är det nog det bästa trots allt. Kan jag somna så är nog inte smärtan så stark heller. Jag somnade.

Onsdag morgon. Kände visst obehag i magen en liten stund men det gick över och jag hade inte ont längre. Jag packade ut barnen i bilen och körde iväg till öppna förskolan inne i Malmö. Mötte upp Natalie och Emelie. Vi pratade. Tjejerna hade hittat ett babyskydd åt mig. Begagnat men i mycket fint och bra skick. Jag funderade på att köra förbi affären och köpa det på vägen hem, men så blev det aldrig. Kanske lika bra ändå.
Efter förskolan gick jag några korta ärenden inne på Mobilias köpcentrum. Postade beställningar, köpte ett nytt härligt tyg inne på Ohlssons som hade rea, innan jag begav mig hemåt med barnen igen. Jag hade lovat mig själv att ringa KK för att få lite rådgivning gällande smärtan och kanske även åka in för att kolla. Jag kände på mig att smärtan skulle komma tillbaka på kvällen, som om den redan låg lite bakom. Vilande. Jag oroade mig för att det var förvärkar, ofarliga men dock smärtsamma. Vad jobbigt om jag skulle behöva gå med det resten av graviditeten, tänkte jag.
Så jag ringde in och pratade med en barnmorska. Hon var inte orolig. Dels för att smärtan lugnade sig i vila, men framförallt för att jag inte hade några sammandragningar. Det var bara smärta, i all sin enkelhet. Det verkade med andra ord inte påverka kroppen mer än att det gjorde ont. Hon tyckte ändå att jag skulle komma in för en koll, men kunde inte boka någon tid. ”Om du kommer runt 5 tiden så har vi nog någon doktor som kan titta på dig” sa hon. Det gjorde mig nöjd.

Jag ringde Nille och han skulle skynda sig hem så att jag kunde komma iväg så fort som möjligt. Ungefär då började jag få ont igen. Klockan var 4. Smärtan kom och gick, men jag lyckades ändå göra middag som stod färdig på bordet när Nille kom hem. Korvstroganoff med ris. Jag smsade med Natalie under tiden och undrade om smärtan kanske berodde på urinvägsinfektion. Jag har aldrig haft det så jag vet inte hur det ska kännas, men vissa kan få ont i magen hade jag hört. Jag skulle stå på mig i alla fall. Jag skulle inte låta dom skicka hem mig utan svar, och på så vis blev det en liten lättnad att jag fick ont lagom till att jag skulle köra in. Det kom lägligt om man säger så. Det var så svårt att beskriva smärtan när jag inte hade ont så det underlättade ju för alla om jag hade ont när jag väl var där, tänkte jag. Men när klockan blev halv 5 och vi satte oss för att äta middag kom smärtan regelbundet. Gjorde mer ont. Det hann gå 2-3 minuter mellan vågorna. Jag åt snabbt och sedan bestämde jag mig för att köra in. Nille oroade sig och tyckte inte att jag skulle köra in själv, men vi hade inte så mycket till val. Jag kunde inte vänta mer heller kände jag. Han föreslog att jag skulle ringa taxi, men jag var snål och bestämde mig för att köra själv. Jag fick en smärtvåg precis innan jag skulle gå ut och hann få en till när jag hade satt mig i bilen. Smärtan gjorde mig handlingsförlamad. Sen körde jag. Det hann gå 2 eller 3 minuter mellan smärttopparna hela vägen in till sjukhuset. Jag vet inte hur jag lyckades köra bilen egentligen. Jag avfärdade varendaste tanke på att det var värkar fastän hela min kropp signalerade att så var fallet. Jag trodde verkligen inte på det. Hur jäkla mycket symtomen än kunde stämma överens så var det inte sant. Det var för tidigt. Och jag trodde på mina egna lögner. Det gjorde att jag kunde fokusera på bilen genom värkarna. Hade jag vetat om att det var förlossningssmärtor hade jag aldrig klarat av att köra bilen. Förnekelse är med andra ord ett väldigt starkt begrepp.
När jag kom fram till sjukhuset fick jag köra runt en hel del innan jag hittade parkeringsplats. En bra bit ifrån kvinnokliniken. Jag fick en smärtvåg och väntade ut den, sen skyndade jag till parkeringsautomaten. Där fick jag en till. Väntade ut den och skyndade tillbaka till bilen igen. Små delstopp på vägen. Visst hade smärtan blivit mer intensiv nu. Jag grät. Jag grät av smärtan. Men jag var fortfarande inte orolig. Jag kände bara rent överlevnadsmässigt att jag måste ta mig till kvinnokliniken. Mitt slutmål. Jag letade mig in bland avdelningarna. Hamnade fel. Jag tror det var Neonatal. En kvinna frågade vad det gällde och jag sa att jag hade ringt in, att jag hade ont och att jag bara var i vecka 24+5. Hon sa ”hit kommer du bara om du har fött” och jag kontrade med att ”ja, det ska jag ju verkligen inte”. Jag fick hjälp in på rätt avdelning, minns inte var det var, och en annan barnmorska fångade upp mig och ledde snabbt in mig på ett rum.

Klockan var runt halv 6 då. De var förbryllade. Smärtan fortsatte att komma i intervaller. De kopplade upp mig med CTG för att mäta eventuella värkar, men när smärtan kom registrerades ingenting. De var två kvinnor i rummet då. Den ena satte sig ner och räknade tiden och den andre kände på magen när jag fick ont. Jag tror hon hette Susan. Hon kände. Jag skrek. Hon såg mycket förvirrad ut. Magen var mjuk. Ingen kurva registrerades på CTG:t. Den andra sa att det var ca 2 minuter mellan. Susan sa att hon måste känna inuti mig så att inte tappen var påverkad, och jag fick snabbt dra ner byxorna när smärtvågen hade lagt sig. Jag minns hennes blick. Jag hörde det på hennes röst. Hon kände bara snabbt och konstaterade med stressad men mycket säker röst att ”du är fullt öppen, du ska in på förlossningen direkt!” Inga tvivel. Hela min existens stannade upp när hon sa de orden. Jag kunde bara protestera, samtidigt som allting föll på plats. Men jag ville inte. ”Nej, ni måste stoppa det!” bad jag. ”Lilla gumman, det är alldeles för sent för det, du ska föda barn nu!” Jag hörde oron i rösten.  Minsta lilla avvikelse fångade jag upp. Vad händer? Plötsligt hade jag två nålar i armvecken och ett sprucket kärl i handryggen på höger hand. Den ena tjejen som satte nål var nervös. Hon darrade. Jag såg det. Hon var orolig. ”Kärlet sprack”, sa hon och sökte råd från Susan, barnmorskan som verkade fatta besluten. ”Sätt en till!” Hon pratade i telefon. Jag uppfattade inte allt, men hon ringde flera samtal. Förvarnade. Kallade på folk. Larmade doktorer.  
”Vecka 24+5… helt öppen…buktande hinnblåsor… vattnet har inte gått… jag vågar inte känna mer med risk för…”
Hon vände sig mot mig och frågade efter nummer till Nille, han måste komma in. Hon ringde upp honom och sa orden. De ord som har så stark slagkraft men som ändå är så svåra att ta in.
”Du måste komma in nu, det är förlossning på gång!” Jag ville fortfarande inte tro henne. Allting var bara ett stort jävla misstag. Ett misstag!
Sen rullades jag in på förlossningen. Jag minns inte hur jag fick av mig mina kläder. Men när jag häromdagen, en vecka senare, packade upp min väska och hittade min tröja med Billy Idol blev jag glad. En liten smula av glädje. Jag gillar den tröjan, jag köpte den efter konserten på Sweden Rock Festival. Jag var helt säker på att de hade fått klippa upp den. Jag kan inte få fram något minne av att de tog den av mig. Jag kunde ju inte röra mig av smärtan.
På förlossningen fick jag lustgas. Jag var aldrig rädd. Jag var inte orolig. Jag var besviken. Jag var överraskad. Ledsen över att graviditeten skulle ta slut. Redan. Jag oroade mig aldrig över att hon inte skulle klara sig. Jag var ju över vecka 23. Mina små delmål. Patetiska, onödiga delmål. Ingenting spelade ju någon roll. Nu i efterhand. I slutändan av alltihop. Ingenting spelade någon roll. Blödningen i vecka 12. Oron. Så jävla onödigt. Allting! Fan.
Jag bad att få ringa Nille. Klockan var 17:45. Jag minns det väldigt tydligt. Han fick prata på högtalartelefonen. Rummet var fullt av folk. Jag skakade i hela kroppen. Hans pappa var på väg till honom, han skulle köra direkt när han anlände. Han hade ingen bil, den hade ju jag tagit. Inte för att han hade kunnat lämna barnen… men dock.
Nästa gång jag tittar på klockan är när Nille kommer in i rummet, då är hon 18:10. Vad som hände där mellan minns jag inte. Bara detaljer. Men jag vet inte i vilken ordning eller om det var efter Nille hade kommit. Det spelar kanske inte så stor roll, men är ändå viktiga för mig. En barnmorska hette Gabriella. Hon höll i mitt ena ben. En annan hette Cecilia, hon höll i mitt andra. Jag fick inte röra mig. Jag fick inte trycka. Jag skulle bara försöka att slappna av genom värkarna. Absolut inte jobba med kroppen. Lyssna inte på kroppen. Detta är så tvärtemot vad jag varit med om tidigare. Men jag lyssnade på dom. Jag lyssnade inte på kroppen. Allting kommer att gå bra.

En ultraljudsapparat var plötsligt där och de tittade efter hur hon låg. Hon låg på tvären. Med huvudet på min vänstra sida och fötterna på högra. Det går inte att föda henne så. Om vattnet skulle gå vet de inte hur hon ”sätter sig”. Med risk för allas liv.
”Förstår ni inte, hon vill ju inte ut, hon tar spjärn!” sa jag. Därefter kallades ytterligare en läkare in. Narkos. Kirurg. Det var min ”goda” läkare som jag benämnde honom. Han har ett utländskt namn som jag inte kan uttala. Det var han som gjorde ultraljudet på mig i vecka 12, dagen efter missfallsbeskedet. Det var han som gav mig de goda nyheterna, att hjärtat slog, att det var en frisk liten krabat där inne. Jag tyckte om honom. Jag litade på honom. De pratade om snitt. Han tog en titt på skärmen och nickade. Jag hängde bara halvt med i samtalen. Men när jag förstod att de skulle bli akut kejsarsnitt fick jag panik. Jag bönföll om att de skulle vända henne. ”Snälla!!” Men en annan läkare förklarade att det gör man inte på såhär små, det är alldeles för riskfyllt, så man vågar inte. Jag minns att jag ändå protesterade fysiskt och att de fick hålla fast mig. Sen kom en värk och jag försvann i en överdos av lustgas. Allting blev svart. När jag ”kom tillbaka” stod en man lutad över mig och pratade och jag fick avbryta honom och förklara att jag inte hade hört ett ord av vad han sagt. Han var barnläkare på neonatal. Han var en av de äldsta, bästa och mest erfarna i Malmö, fick jag veta i efterhand. Ingenting att klaga på där med andra ord. Jag minns fortfarande ingenting av vad han sa.
Jag vände mig till Nille vid ett tillfälle och sa det där med att inte namnge ett dött barn. Så fick hon heta Freja. Det är jag idag jättetacksam över.

Gabriella hjälpte mig att plocka av alla piercingar och smycken. Öronen fulla av ringar. Jag försökte att samarbeta. Jag hade valt bort kejsarsnitt alla gånger, ändå förstod jag att det var för mitt och Frejas bästa. Så jag samarbetade. Motvilligt.
Plötsligt låg jag i ett annat rum. Också det fullt av folk. Nya människor som inte hade några ansikten. Snälla människor. Men Nille fick inte vara med. Jag var fullständigt borta i smärtan, allting var en dimma. Sen försvann jag. Klockan 19:02 gick vattnet, det var då de lade snittet. Klockan 19:03 var hon ute. Någonstans efter det väcktes jag upp. De höll henne framför mitt ansikte men jag kunde inte se henne. Jag såg bara en mörk, suddig bild av någonting. Nille sa att jag pussade henne. Jag minns det inte. Sen blev allting svart igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar