måndag 21 mars 2016

Värdefull!

Ibland känns det som att jag är bitterheten själv. Jag har svårt för att vara glad åt en hel del saker. Något som egentligen aldrig varit något problem för mig tidigare. Men jag har förändrats en hel del sen Freja dog. På många sätt, både bra och dåliga.
Alla känslor är intensivare. Jag älskar mer och djupare. Jag försöker att uppskatta de personer jag har i min närhet oftare, berätta och visa att de är värdefulla för mig.
Jag är betydligt mer orolig och även ibland överbeskyddande gentemot mina barn.
Jag är bättre på att berätta hur jag känner, hur jag mår, oavsett om jag känner att jag orkar eller ej. Jag säger hellre för mycket än för lite och tar oftare smällen av att bli ledsen efteråt. Jag har helt enkelt inte samma filter där jag kan ”låtsas” att allt är bra fast det under ytan är kaos. Är det kaos så är det blottat. Det är som att jag går runt naken bland känslorna.  

Jag har ibland svårt för att identifiera mig med andras ”problem” eller svårigheter i livet. Då handlar det främst om tramsiga saker som man också skulle kunna stryka över med kommentaren ”ett I-landsproblem”. Att bli förbannad över en p-bot, en försenad buss, att tröjan på rean inte längre är på rea, att mobilskärmen gått sönder är exempel. Det är inte ”viktiga” saker. Livet är viktigt. Livet, kärleken, familjen, hälsan och det sociala livet man har. Det är för mig viktiga saker. Jag tar ingenting för givet och värderar min tid idag betydligt rättvisare än vad jag gjorde förr. 
Mina vänner är för mig otroligt viktiga. Att de mår bra, oavsett svårigheter de utsätts för, är för mig väsentligt. För ett år sedan fanns jag sällan där för någon, jag var för nerbruten, svag, hade tappat allt hopp. Då fanns de där för mig. Mina vänner. Idag är jag starkare. Idag är jag annorlunda. Idag fungerar jag och idag kan jag ge tillbaka till de som gav allt för mig när jag låg på botten. Och jag gör det till hundra procent med hjärtat. För jag har inget till övers för falskhet eller skitsnack. Min tid och mina känslor är värdefulla och jag spenderar de bara på något eller någon som jag bryr mig om.

Idag har dagen gått åt till att uträtta ärenden så att jag kan få ner stressnivån i kroppen. Bocka av saker på ”listan” så att säga. Jag fungerar inte lika bra i stressiga situationer längre. Har jag för mycket som snurrar i huvudet behöver jag punkta ner det för att få ro i sinnet. Jag är helt enkelt inte lika bra på att multitaska idag.
Men en hel del har blivit struket från listan idag och jag hann även med en sväng ut till pildammsparken med pojkarna där jag mötte upp Eva med älskade Aston. Pojkarna matade ankorna, sprang i ”skogen” och busade på en av lekplatserna. Kvalitetstid med Eva och en rykande kopp kaffe i solen. Sådant som är viktigt. 
Under helgen påtade vi en del i trädgården också. Det var fantastiskt skönt. Vi började planera igen, rensa bort ogräs och annat som dragit fram över marken. Snart ska jag så i lådorna. Glädje. Lugn. Ett effektivt sätt att koppla bort jobbiga tankar. Nu är våren här. Ta hand om varandra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar